Verpakkingsmateriaal: maak verstandige keuzes

De huidige samenleving kent onwaarschijnlijk veel mogelijkheden op het internet. Tegenwoordig kun je naar hartenlust van allerlei producten bestellen. Van kleding tot meubels, van drankjes tot elektronica, alles is tegenwoordig online te regelen. Hoewel je er niet te veel bij stil staat; verpakkingsmateriaal is hierbij cruciaal. Je wilt immers dat je breekbare vaas, die je via het internet hebt besteld, heel en netjes aankomt. Hier komt veel bij kijken; een kwalitatief, goede doos, stevig opvulmateriaal en natuurlijk een tape voor het afsluiten van de doos. Als bedrijf valt er veel te behalen bij het kiezen van materiaal om producten te verpakken. Zo heeft het toevoegen van branding op het materiaal voordelen en verder kun je als bedrijf een statement maken door te kiezen voor duurzame verpakkingen. 

Branding op verpakkingsmateriaal 

Branding op verpakkingsmateriaal kan een goede vorm van marketing zijn. Het onderscheidt jouw product met die van anderen. Dit is altijd al geweest. Ging je eerst een dagje fysiek shoppen in de stad dan had je aan het eind van de dag vier tasjes in je hand waarop duidelijke de winkelketens aangegeven waren. Andere bezoekers van de stad herkennen hierdoor de winkels. Hoewel consumenten doorgaans geen dagen met hun online bestellingen door de stad paraderen kan het personaliseren van verpakkingen een aantrekkelijke vorm van marketing zijn. In de huidige samenleving waarbij veel mensen een online platform hebben opgebouwd kan een foto van het pakketje met jouw bedrijfsnaam erop wonderen doen. Andere kunnen enkel aan de verpakking van jouw product je bedrijf herkennen. Het toepassen van een goede branding op de materialen straalt kwaliteit uit en zorgt voor goede reclame. 

Milieuvriendelijk verpakkingen

Steeds meer bedrijven houden zich bezig met duurzaamheid. Hierbij passeren alle processen binnen het bedrijf de revue en wordt er gekeken waar en hoe het bedrijf zich milieuvriendelijker op de kaart kan zetten. Het verpakkingsmateriaal is hierbij dan niet te missen. Duurzame verpakkingen is materiaal welke zo min mogelijk impact op de natuur heeft, zonder dat de kwaliteit van het verpakte product extra risico loopt. Online bestellingen kunnen verpakt worden in plastic, maar een milieuvriendelijke oplossing is karton. Voor het maken van nieuw karton wordt voor het grootste gedeelte gebruik gemaakt van oud karton. Over het algemeen zijn papieren verpakkingen duurder dan die van plastic. Let wel, het is een investering die zich terugbetaald. Naast bedrijven zijn ook consumenten steeds meer gedreven op milieuvriendelijkheid. Het kiezen van karton boven plastic zet het bedrijf dan ook beter op de kaart.  

Naast de branding en milieuvriendelijkheid van verpakkingen is de kwaliteit ook belangrijk

Zo moet er een weloverwogen beslissing gemaakt worden hoe je een product gaat verpakken. Een duur, breekbaar product heeft een betere verpakking nodig dan een kledingstuk. Verdiep je in de te verzenden producten zodat er geen onnodige kosten gemaakt hoeven te worden wanneer bijvoorbeeld een product breekt. Tevens zou het ook zonde zijn van het geld als je onbreekbare producten verpakt in duur verpakkingsmateriaal. Kijk hiervoor naar de verschillen tussen kartonnen dozen met enkele en dubbele golf.